Diary of a rail fan in Kansai,Japan(Ver.2)

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1997年まで世界最北だった駅は第三軌条の電化路線にある駅だった

日本語版Wikipediaの「世界一の一覧」には、世界最北の旅客駅がロシア連邦ムルマンスク州と書いてありますが、1997年まではノルウェー王国のフィンマルク県セル=ヴァランゲルにあるKirkenes駅でした。


英語版Wikipediaの「Rail transport in Norway」にこんな記述があります。
>Kirkenes-Bjørnevatnbanen used to be the northernmost railway in the world;
>however, it was closed down in 1997, but shall open again in 2009.


というわけでKirkenes–Bjørnevatn Lineのページへ。
>The line was the most northerly in the world until it was temporarily closed in 1997,
>and was from 1912 to 1945 Norway's only electrical railway with a third-rail power supply
何と第三軌条の電化路線だったらしいです。しかも当時はノルウェー唯一の。


しかし、
>The line was bombed at the end of World War II,
>and remained electric until 1955. It was reopened in 2009.
>A russian line Obskaya–Bovanenkovo is now the northernmost.
1955年に非電化となってしまいました。一時休業していたみたいですが、2009年に再開。その間にロシア連邦のObskaya–Bovanenkovo線に世界最北を抜かれたみたいです。
英語版Wikipediaにその路線の記事はありませんが、GAZPROMのホームページにちょっと写真が出ています。